هدف از راه‌اندازی کمپین مذکور که با استقبال گسترده مواجه شد افزایش فشار بر دولت‌ها جهت توقف جنگ است که تاکنون به شهادت بیش از ۱۸ هزار فلسطینی منجر شده است.

مردم پای کار غزه/ در میان بی تفاوتی دولت ها، فراخوان اعتصاب جهانی در همبستگی با فلسطین با استقبال گسترده همراه شد

ناکامی شش باره شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مهمترین نهاد تضمین کننده نظم و امنیت جهانی در تصویب قطع نامه حداقلی با هدف ایجاد آتش بس در غزه به نظر حجت را بر مردم دنیا تمام کرده. حالا دیگر هر ابوالبشری می داند که از ساختار های بین الملل ساخته دست غرب آبی گرم نشده و توسل به دولت ها برای پایان دادن به جنایات صهیونیست ها علیه فلسطینی ها هم آب در هاون کوبیدن است. همین آگاهی سبب شد افکار عمومی جهانی که انصافا در بیش از شصت و پنج روز جنگ، در حمایت از مردم غزه کم نگذاشته اند، باز هم آستین ها را بالا زده و انذجار خود از اشغالگران صهیونیست را با راه اندازی کارزار اعتصاب جهانی که روز گذشته انجام شد نشان دهند.

در این راستا بسیاری از فعالان فضای مجازی طی دو روز گذشته با انتشار فراخوان‌هایی خواستار اعتصاب سراسری جهانی در روز دوشنبه ۱۱ دسامبر در حمایت  و اعلام همبستگی با مردم غزه شدند.

هدف از راه‌اندازی کمپین مذکور که با استقبال گسترده مواجه شد افزایش فشار بر دولت‌ها جهت توقف جنگ است که تاکنون به شهادت بیش از ۱۸ هزار فلسطینی منجر شده است. این افراد هشتگ «اعتصاب برای غزه» (StrikeForGaza#) به انگلیسی و #الاضراب_الشامل (اعتصاب سراسری) به زبان عربی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداختند تا نخست حمایت خود را از نوار غزه اعلام و دوم دولت‌هایشان را وادار نمایند برای توقف جنگ در غزه دست به کار شوند.

در صحنه میدانی نیز در نقاط مختلف جهان تظاهرات حمایت از فلسطین برگزار شد. مردم اردن، به منظور اثرگذاری بر روند جنگ غزه فراخوان جهانی برای اعتصاب سراسری را اجابت کردند و بسیاری از دانش‌آموزان به مدرسه نرفته و بازرایان نیز مغازه های خود را بستند. جالب آنکه کابینه لبنان هم دیروز تمام ادارات و موسسات این کشور را در راستای اجابت خواست جنبش جهانی تعطیل کرد. بوق ممتد کشتی ‌هایی پهلو گرفته در بنادر بیروت و طرابلس در پاسخ به فراخوان مذکور هم در رسانه ها بازتاب داشت. دفتر آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در لبنان نیز در همبستگی با ملت مظلوم فلسطین تعطیل شد. همچنین تعداد زیادی از مردم شهر «استانبول» ترکیه در اعتراض به ادامه جنایات رژیم اسرائیل در غزه به خیابان‌های این شهر آمدند. آنها تابلوهایی  در حمایت از فلسطین را حمل می‌کردند. هزاران مراکشی حامی فلسطین نیز با برپایی تظاهرات در خیابان‌های شهر رباط، پرچم‌های فلسطین را به نمایش گذاشته و خواستار اقدام دولت کشورشان در قطع روابط با رژیم صهیونیستی شدند. این فراخوان در درون فلسطین هم با همراهی مردم همراه شد. در این راستا گروه‌های ملی و اسلامی در رام‌الله و البیره در کرانه باختری نیز اعتصاب سراسری کردند.

مردم مقابل دولت ها

تظاهرات گسترده در همبستگی با فلسطین طی دو روز گذشته در انگلیس، بلژیک، سوئد، سوئیس، آلمان، ایرلند و هلند هم برگزار شد. این رویداد به مناسبت روز حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شد که هر سال در ۱۰ دسامبر برگزار می‌شود. تظاهرکنندگان بنرهایی با پیام «آزادی برای فلسطین»، «قتل‌عام در غزه را متوقف کنید» و «جنایات جنگی علیه کودکان را متوقف کنید» به نمایش گذاشتند. هزاران شهروند صربستانی و بوسنیایی نیز در هوای برفی و سرد راهپیمایی‌هایی در حمایت از مردم فلسطین برگزار کردند. همچنین راهپیمایی باشکوهی در شیکاگو آمریکا و تورنتو کانادا در حمایت از مردم غزه برگزار شد.

این ابتکار خودجوش و امیدوار کننده جهانی در حالی است که نهادهای متولی صلح در جهان هنوز به اقدامات تبلیغی خود درباره غزه بسنده کرده اند. در این راستا به دنبال ناکامی شورای امنیت، خبرگزاری الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک از احتمال تصویب قطعنامه آتش بس فوری در مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه شنبه خبر داد. این قطعنامه خواستار حمایت از غیرنظامیان در غزه است.

در سوی دیگر وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیروز نشستی را با موضوع بررسی گام‌های بعدی اتحادیه برای پاسخ به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه برگزار کردند. این نهاد پیشتر حماس را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داده است. بر خلاف خواست مردمی، شرکای اروپایی روز جمعه گذشته نیز چند تن از اعضای دیگر حماس را به فهرست تروریست‌های تحت تحریم خود افزودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.